Iedereen neemt dezelfde foto's op Instagram.

Posted in Style

Een foto op Instagram van iemands rug met een berg op de achtergrond of vanuit een tent met uitgestrekte benen. Origineel is het niet meer en Instagrammer @insta_repeat maakt gebruikers daar nu van bewust. Haar motto? “Déjà Vu Vibes. Wander. Roam. Replicate.", oftewel: “Déjà vu-sfeer. Dwaal. Reis rond. Herhaal.”

SHARE  

'Sommigen kunnen met zichzelf lachen, anderen worden kwaad, waardoor meer mensen reageren en ik meer volgers krijg'

INSTA_REPEAT

Een 27-jarige artieste en filmmaakster heeft een Instagram-account gecreëerd om de originaliteit, of het gebrek eraan, op sociale media aan te klagen. Onder het pseudoniem @insta_repeat zoekt ze clichématige foto’s van andere – soms bekende – fotografen op Instagram om ze dan als collage te posten op het populaire platform. In twee maanden verzamelde Insta_repeat meer dan 50.000 volgers.

De geestelijke moeder van het account blijft anoniem, maar in een interview met Photoshelter vertelt ze meer over Insta_repeat: “Ik woon in Alaska en ik zie constant zogenaamde ‘avonturiers’ en ‘wereldverkenners’ die naar hier komen om gelijkaardige foto’s nemen. Ik begon me af te vragen hoe vaak mensen dezelfde foto kunnen zien voor ze het beu worden en zo ben ik op het idee van Insta_repeat gekomen."

De 27-jarige geeft in haar collages ook altijd aan van wie de foto’s komen, met gemengde reacties als gevolg. “Sommigen kunnen lachen met zichzelf en de hele na-apertrend op Instagram”, een bemoedigende gedachte zegt de collagemaakster. “Anderen worden kwaad en laten negatieve commentaren achter, waardoor meer mensen beginnen te reageren en zo krijg ik er weer een hoop volgers bij. Dus laat maar komen, zou ik zeggen.”

Dagelijks posten Instagrammers meer dan 20 miljoen foto’s en de marktwaarde van influencers op Instagram, gebruikers die geld verdienen op het platform, wordt geschat op 2 miljard euro. Met dank aan de Morgen.be