Alibaba geeft Amerikaanse verkopers groen licht

Posted in Advertising

Alibaba geeft voor het eerst Amerikaanse verkopers toegang tot zijn populaire B2B marktplaats. Officieel wil het Amerikaanse bedrijven helpen om voet aan de grond te krijgen op de Chinese markt, maar de these dat het Chinese e-commerce bedrijf met deze gunstmaatregel zijn populariteit bij de Amerikaanse consument hoopt aan te zwengelen om zo de concurrentie met Amazon aan te gaan, lijkt veel aannemelijker. Dat het platform net nu de deuren openzet, is in ieder geval verrassend, nu de handelsoorlog tussen Washington en Beijing volop woedt.

Sowieso is ruim een derde van de mensen die op Alibaba.com shoppen, nu al afkomstig van de Verenigde Staten maar tot dusver slechts wordt amper 5 procent van het aanbod verkocht via niet-Chinese bedrijven. Daar gaat nu dus verandering in komen. De eerste Amerikaanse bedrijven die Alibaba.com aan zich kon binden, zijn Robinson Fresh, een groothandelaar in groente en fruit en Office Depot, verkoper van kantoorartikelen.

Volgens John Caplan, voorzitter van Alibaba Group Holding zal het nieuwe platform vooral een aanwinst zijn voor 61% van de Amerikaanse retailers die momenteel nog geen digitale aanwezigheid verworven hebben, alsook voor de 71% kleine bedrijven die hun producten vandaag nog niet online aanbieden.

 

Met dank aan Bloovi.be