Zo kies je het juiste reclamebureau.

Posted in Advertising

Zo kies je het juiste reclamebureau.

 

Je hebt een visie en een missie en weet dus wat je wilt bereiken met je merk of organisatie. En om een gezonde groei te creëren, ben je bereid in marketing te investeren. Maar dan ontdek je dat reclame voor jezelf maken als bedrijf het moeilijkste blijkt dat er is. Opeens ben je afhankelijk van derden: de projectmanagers en creatieve geesten van het reclamebureau. Hoe weet je vooraf of ze precies gaan begrijpen wat je wilt? Of ze prettig zijn om mee te werken? En of de kosten niet uit de hand lopen? Ofwel: hoe kies je een bureau dat bij je past?

 

Dit zijn de punten waar je bij het kiezen van een reclamebureau op kunt letten: 

 

Genoeg kennis en ervaring in huis
Je hoeft een bureau niet te screenen op bestaande klanten die exact op jouw organisatie lijken. Wel is het prettig als je aan hun portfolio al kunt zien dat ze vaker met een soortgelijk bijltje gehakt hebben. Ook fijn: een bureau dat met verschillende betrouwbare freelancers werkt en zo voor elke branche of onderwerp een expert kan inschakelen.

 

Bereidheid tot echt samenwerken
Idealiter is het niet ‘wij’ versus ‘zij’. Een goed reclamebureau wordt een verlengstuk van je bedrijf en ademt op een gegeven moment jouw DNA. Een vruchtbare samenwerking gaat verder dan af en toe (al dan niet prachtig) creatief werk presenteren. Misschien houdt het zelfs in dat degenen die het werk maken tijdelijk bij jou op kantoor komen werken. Pols of die bereidheid tot agile werken er is. Vraag wat zij onder samenwerken verstaan.

 

Een potentiële onzichtbare kracht
Een reclamebureau zou de onzichtbare kracht achter je merk moeten zijn. In een sterk veranderende markt kan een reclamebureau merken de juiste keuzes laten maken. En meegroeien om zowel de vraag van de consument als van het merk in de komende jaren te begeleiden. Dat vraagt om een bescheiden houding. Of het nu een groot bekend bureau is, of een kleinere speler: je zult zelf moeten inschatten of een bureau het in zich heeft om jouw onzichtbare kracht te worden.
 

Eerlijk over de prijsopbouw

Elke opdracht is anders en er is geen lijst met standaardprijzen voor reclamewerk. Het is ook niet zo dat grote dure bureaus per definitie briljant zijn, en dat de ‘studiootjes om de hoek’ per se slecht werk afleveren. Waar je wel altijd op moet letten is transparantie. Vraag met welke fee structuur het bureau werkt. Of de prijzen vast zijn. Of ze een ‘menukaart’ hebben. Bij een bureau dat van tevoren helder is over de opbouw van de prijs en de manier van factureren, kom je niet snel voor verrassingen te staan.

 

Er moet een klik zijn

Een reclamebureau uitkiezen is als daten. Neem de tijd voor een uitgebreide ontmoeting en vraag het bureau het hemd van het lijf. Vraag ook om een rondleiding, proef de sfeer. Kijk of je dezelfde ambities hebt, en maak dan een tweede ‘afspraakje’ bij jou op kantoor.  Is er nog steeds een klik? Bekijk dan of er misschien een project is om samen op te werken. O ja, en het kan nooit kwaad om de huidige relaties van het bureau onder de loep te nemen. Houden ze het al best lang samen uit? Meestal een goed teken.

 

 

Welk bureau kozen Hyundai en Disney?

Welk bureau je ook kiest, het is belangrijk dat de manier van werken en de medewerkers bij jouw merk passen. Zowel Hyundai Motors Netherlands als The Walt Disney Company Benelux kozen alweer tien jaar geleden voor 360˚ The Invisible Force, een reclamebureau dat bewust klein blijft, met een vaste kern van snelle, flexibele specialisten. ‘Onze branche vergt snelheid, flexibiliteit en transparantie,’ aldus Bas Wibier, algemeen directeur e.t. Hyundai Motors Netherlands, ‘Dus ga je op zoek naar een creatief sterk bureau dat grote producties in een kort tijdsbestek kan uitrollen. 360˚ is ons verlengstuk. Zij hebben ons DNA. Als dat zo is, weet je dat het altijd goed komt.’ Ook een merk als Disney voelde zich aangesproken door de no-nonsense filosofie van het bureau. Hong Liem, CMO e.t. The Walt Disney Company Benelux: ‘Ze zijn creatief, efficiënt en binnen budget. Als een opdracht bij 360˚ ligt, hoef ik mij nergens meer zorgen over te maken.’

 

Dat is meteen de laatste tip: praat met de klanten van het bureau dat je op het oog hebt. Want eigenlijk is dat dát de enige manier om tot de juiste keuze te komen. 

Over 360˚ The Invisble Force

 

360˚ is een reclamebureau dat al tien jaar 360 graden anders doet. Het bureau blijft bewust klein met een vaste kern van snelle, flexibele specialisten. 360˚ gelooft in direct 1 op 1 contact met de klant, niet in ingewikkelde structuren met accountmanagers en client service directors. In strakke planning en budgetbewaking. En in financiële transparantie: de begroting is de factuur. Het bureau ontwikkelt zich voortdurend in een sterk veranderende markt om merken de juiste keuzes te laten maken. Niet voor niets zien klanten 360˚ als de onzichtbare kracht achter hun merk.

 

Meer weten? www.360degrees.nl