Sales! Tot eind januari kon je online en offline shoppen met stevige kortingen. Vandaag kan je koopjes doen, want alle winkels willen af van hun laatste winterstukken. Maar op de echte volgende uitverkoop is het nog wachten tot 1 juli. Winkels doen gouden zaken, maar dat is klein bier in vergelijking met Singles Day (of Guanggun Jie), een populaire feestdag bij Chinese singles.
Die dag is, mede door Alibaba, uitgegroeid tot het grootste offline en online shopping event ter wereld. De omzet bedroeg vorig jaar maar liefst 31 miljard dollar. Ter vergelijking: het uit de VS overgewaaide en bij ons steeds populairder wordende Black Friday had slechts een online omzet van 5 miljard dollar in 2017.
Onder leiding van grote techreuzen Alibaba, Tencent en JD en onder de noemer ‘New Retail’ (het samenvoegen van fysiek, digitaal en logistiek) is het Chinese retaillandschap de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Wat zegt dit over de rol van China als voorloper in retail? En wat kunnen Belgische – en breder Europese - retailers leren van China? Ik zie China als inspirerende voorloper op vlak van retail. Als retailer moet je snappen wat er vandaag in China gebeurt. Dan weet je hoe retail er over een paar jaar hier in België zal uitzien.
Consumer-to-business
De belangrijkste drijfveer achter ‘New Retail’ is het omdraaien van B2C naar een C2B (consumer-to-business) model. Gefaciliteerd door data van consumenten kunnen retailers beter de klantbehoeften begrijpen. Vervolgens spelen ze hierop in door nieuwe producten te maken en diensten af te stemmen op de beste klantenervaring.
7Fresh, de supermarkt van JD.com, gebruikt bijvoorbeeld data van online koopgedrag om het assortiment in de winkel af te stemmen aan de behoefte van de wijk. En als je geen zin hebt om te koken, geef je de boodschappen aan de chef in de winkel om het gerecht voor je klaar te maken. De 7Fresh-supermarkten doen bovendien dienst doen als distributiecentra. Wat je online of in de winkel gekocht hebt met je smartphone, wordt binnen 30 minuten bij je thuis bezorgd als je binnen een straal van vier kilometer woont. Dat is de kracht.
QR-codes
Een tweede trend is dat de fysieke en digitale retail volledig geïntegreerd raken. De mobiele telefoon en QR-codes zijn een sleutelbegrip in het Chinese retaillandschap. Bij Intersport in Beijing scan je met je smartphone de QR-code van de zwembroek die je ziet. Je krijgt dan meer informatie over het kledingstuk en na betaling met je smartphone wordt de zwembroek een half uur later bij je thuis bezorgd. De winkel is daarmee ook een distributiepunt geworden.
Digitaal betalen
De QR-codes zie je ook overal terug voor betalingen. Dat is de derde trend die we in China zien: de overstap naar een cashless samenleving met de populaire digitale betaaldiensten van Wechat en Alipay. In 2017 gebruikte 49% procent van de Chinese bevolking al een e-wallet voor een betaling en 25% haalde zijn betaalkaart boven. Slechts 9% betaalde nog cash.
De vermindering in het gebruik van cash zien we nu ook in Europa. In China is dit echter al veel langer aan de gang en staan ze dan ook al verder met de cashless oplossingen, zoals een onbemande winkel waarbij je met gezichtsherkenning en e-betaling je producten kan afrekenen.