Spotify vandaag naar de beurs maar valt er nog wat te verdienen?

Posted in Advertising

Muziekstreamingdienst Spotify maakt vandaag zijn debuut op Wall Street. Het gaat om een onorthodoxe beursgang. Het bedrijf geeft geen nieuwe aandelen uit, maar registreert de bestaande aandelen met een zogeheten 'direct listing'. Dat maakt het voor de huidige aandeelhouders makkelijker om hun stukken te verhandelen.

Met een 'direct listing' wordt het voor huidige aandeelhouder, zoals medeoprichter en ceo Daniel Ek, makkelijker om hun stukken te verhandelen.Foto: Shannon Stapleton/Reuters

Ook zijn er minder diensten van zakenbanken nodig, wat kostenbesparingen moet opleveren. Spotify verwacht dat de beursgang €35 mln tot €40 mln gaat kosten. Ter vergelijking: appmaker en camerabedrijf Snap betaalde vorig jaar €80 mln aan de ruim twintig banken die bij de beursgang betrokken waren.

Bij de direct listing van Spotify zijn zakenbankiers grotendeels buitenspel gezet, waardoor het proces van 'bookbuilding' is overgeslagen en er straks bij de start van de handel geen officiële introductieprijs is voor de aandelen. In plaats daarvan wordt er als ijkpunt gekeken naar de private handel in Spotify-aandelen, waar de aandelen maandag op $132 per stuk werden gewaardeerd. Dat zal straks de zogenoemde referentieprijs zijn. Daarmee zou Spotify op zo'n $23 mrd worden gewaardeerd.

De grote vraag is hoeveel kopers en verkopers er op de eerste dag zullen zijn. Bestaande aandeelhouders zijn niet verplicht hun aandelen te verkopen en zitten ook niet vast aan een 'lock-up', dus ze mogen hun stukken verkopen wanneer ze willen. Dat kan het aantrekkelijk maken om eerst de kat uit de boom te kijken en pas te verkopen wanneer het stof van de onconventionele beursgang is opgetrokken. Als veel aandeelhouders zo'n houding aannemen, kan de vraag op dag 1 weleens veel groter zijn dan het aanbod.

Spotify publiceerde vorige week nog zijn vooruitzicht op 2018. Daaruit blijkt dat de omzet dit jaar uit moet komen tussen de €4,9 mrd en €5,3 mrd, 20% tot 30% meer dan een jaar eerder. Het bedrijf wil bovendien in december 2018 maandelijks ruim 200 miljoen gebruikers hebben, 30% meer dan aan het begin van dit jaar. Bijna de helft van die gebruikers moet dan een betaald abonnement hebben.

 

Met dank aan FD.nl