Netflix model op de schop? Met het testen van reclameblokken ergeren ze abonnees

Het grote verschil tussen Netflix en je televisie? Geen reclame. Al komt daar binnenkort misschien verandering in, want de streamingdienst bekijkt momenteel of het geen advertenties kan invoeren. En daar zijn de gebruikers allerminst mee gediend.

Een aantal abonnees kregen de laatste dagen reclameblokken tussen de afleveringen door. Het zijn geen echte 'commercial breaks', maar het gaat om promofilmpjes voor programma's die ontwikkeld zijn door Netflix zelf. 

Netflix zelf geeft toe dat er zulke tests lopen. "Dit is een vervolg op de videopreviews die het enkele jaren geleden invoerde", klinkt het in een statement. "We zagen dat die de zoektijd van onze gebruikers drastisch verminderden. We bekijken nu of die extra aanbevelingen gebruikers nog sneller naar content kan leiden die hen interesseert." De reclame wordt geselecteerd op basis van de kijkgeschiedenis.

Volgens Netflix wordt het concept maar bij een klein percentage van de gebruikers uitgetest en kan de reclame overgeslagen worden, maar toch zijn de abonnees allerminst tevreden. Op Twitter wordt er gesproken over 'irritante reclame' en wordt er gewezen op het feit dat het om een betalende dienst gaat. "Waarom betalen we 10 tot 15 dollar voor reclame?"

 

Met dank aan deMorgen.be