Hyundai start uniek Car Sharing-project met elektrische IONIQ in Amsterdam

Posted in Style

Snel, betaalbaar, efficiënt en vooral duurzaam vervoer is niet langer een utopie, maar werkelijkheid. Hyundai lanceert op 5 oktober 2017 een uniek autodeelproject in Amsterdam, IONIQ Car Sharing. Speciaal hiervoor worden honderd puur elektrisch aangedreven Hyundai’s IONIQ ingezet. Iedereen kan gebruik maken van deze duurzame auto en zich daarmee efficiënt en emissievrij door grootstedelijk Amsterdam bewegen. De Hyundai IONIQ heeft een actieradius van 280 kilometer (NEDC) en is geschikt voor vijf personen én hun bagage.

Het is verheugend dat Hyundai als de op vier na grootste autofabrikant ter wereld voor het IONIQ Car sharing Project specifiek voor de stad Amsterdam heeft gekozen. De keuze voor Amsterdam is ook logisch. Amsterdam beschikt met meer dan 2.200 publieke laadstations over de beste infrastructuur voor elektrische auto’s in Europa. Bovendien past de doelstelling van de Amsterdam om vanaf 2025 CO2-neutraal te zijn (Verkeersplan: Amsterdam, the Electric City) uitstekend bij de strategie van Hyundai om duurzame mobiliteit voor iedereen mogelijk te maken.

“Het IONIQ Car Sharing Project in Amsterdam is voor Hyundai belangrijk om onze positie op het gebied van eco-vriendelijke mobiliteit verder uit te bouwen”, zegt Thomas Schmid, CEO van Hyundai Motor Europa.

Hoe het werkt: Je huurt een auto voor maximaal € 0,25 per minuut. Daarbij hoef je niet vooraf een pakket te kiezen, aangezien je automatisch de meest gunstige prijs betaalt. Dat is onze beste prijsgarantie!  Gebruik die tijd maar voor een extra kop koffie. Gewoon de auto openen en wegrijden!

De Hyundai IONIQ Electric beschikt over een nieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij die lichter, sterker en compacter is. Met deze batterij heeft de Hyundai IONIQ Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De batterijen wegen 20-30 procent minder dan vergelijkbare Nikkel-Metaal Hydride-batterijen. Tevens neemt het accupakket 40 procent minder volume in beslag, wat de bagageruimte ten goede komt. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanuit stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een moderne eentrapstransmissie accelereert de Hyundai IONIQ Electric naar een topsnelheid van 165 km/uur.

 

De Hyundai IONIQ Electric heeft meer mogelijkheden om efficiënt met de beschikbare energie om te gaan. Zo zijn er banden met ultralage rolweerstand gemonteerd. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een indrukwekkend lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse.

 

Efficiëntie staat voorop bij de Hyundai IONIQ Electric. Opladen tot 80 % duurt slechts 23 minuten. De warmtepomp zorgt ervoor dat de batterij altijd in ideale omstandigheden presteert en dus adequaat omgaat met de hoeveelheid energie. Het in drie standen instelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in de gelegenheid om extra energie aan de batterij toe te voegen, wat weer ten gunste komt aan de actieradius. Met de drie rijdmodi ECO, NORMAL en SPORT presteert de Hyundai IONIQ Electric optimaal in elke situatie.

 

De Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die kan worden geleverd met een keuze uit drie aandrijfsystemen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride.