Ford, General Motors en Chrysler verdienden hun iconische status niet door te luieren. Terwijl Tesla, Uber, Lyft en zelfs Google ernaar streven de automotive-ruimte te verbeteren, zijn nieuwe bedrijfsmodellen meer gericht op het laten zien van de nieuwste elektrische automodellen. Nu verdubbelen ze zich in zelfrijdende, conencted auto's die veel gegevens naar marketeers kunnen sturen over waar consumenten heen gaan en wat ze doen.
"Wanneer we denken aan digitale transformaties van autobedrijven, dan is dit de omekeer van het verbranden van plaatwerk en het bouwen van gemotoriseerde cultuur naar de verkoop van mobiliteitsdiensten die klanten begrijpen en helpen om zich te verplaatsen", legt Frank Gillett, vp en principal analyst bij Forrester Research uit. "Waar CMO's nu in investeren, zijn producten en diensten in auto's."
Hier is een diepe duik in hoe opkomende mar-tech capaciteiten de automobielindustrie zullen beïnvloeden:
Zelfrijdende auto's
Niet langer zijn zelfrijdende auto's alleen maar voer voor futuristen - de autonome voertuigverkoop zal in 2035 21 miljoen bedragen, volgens onderzoeksbureau IHS. Groeiende interesse en nieuwe technologieën helpen ook om concurrerende partnerschappen te stimuleren. "Bedrijven die elkaar tot de dood zouden hebben bestreden, investeren plotseling miljarden samen om nieuwe technologieën te ontwikkelen, of het nu autonoom, elektrisch of waterstof is", zegt Paul Eisenstein, uitgever van het autosportnieuws The Detroit Bureau.
In september werd Ford de nieuwste autofabrikant om zich aan te melden bij het Driverless-initiatief van Lyft, en trad toe tot General Motors, dat in 2016 $ 500 miljoen investeerde in de onderneming (hoewel het naar verluidt nu verhuist naar Lyft-rivaal Uber) en Alphamers ontwikkelingsbedrijf Waymo zonder stuurprobleem. CapitalG-Alphabet's durfkapitaalinvestering leidde recentelijk een financieringsronde van $ 1 miljard in de ride-sharing service.
Dit nieuwe bedrijfsmodel is slechts het topje van de ijsberg. Partnerschappen zoals de Lyft-onderneming zijn gekoppeld aan een waarde van $ 144 miljard in de komende 10 jaar, per Accenture en het Digital Transformation Initiative (DTI) van het World Economic Forum.
Connected auto's
Van het streamen van muziek en video tot het analyseren van welke coffeeshop iemand dagelijks op zijn werk stopt, marketeers krijgen ongekende hoeveelheden gegevens van verbonden auto's.
Nissan en BMW zijn twee opmerkelijke merken die all-in gegaan zijn om samen te werken met technologiebedrijven als Apple's CarPlay en Google's Android Auto, die autodashboards in mini-entertainmentcentra veranderen. Ondertussen heeft Ford zijn eigen Ford Sync-software en het Uconnect-platform van Fiat Chrysler Automobiles maakt gebruik van wifi, muziek en een mobiele app waarmee de auto op afstand kan worden ontgrendeld.
Maar we zijn net aan het begin. Gegevens worden binnenkort verzameld in consumenten in verbonden auto's - van hoe snel een auto regelmatig gaat, hoeveel mensen er in een voertuig zitten en welke apps passagiers gebruiken - en kunnen worden gelaagd op basis van weer- en locatiestatistieken om te beslissen waar een nieuw voertuig moet worden gebouwd restaurant, bijvoorbeeld. In het volgende decennium zullen aangesloten auto's 117 miljard dollar injecteren in de automobielindustrie, per Accenture en de DTI van het World Economic Forum.
Er is ook een sterke band tussen verbonden auto's en loyaliteit, zei Michael Ramsey, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Autobedrijven hebben lang geworsteld met het houden van een verbinding met de eigenaars van de voertuigen," zei hij. "De dealer heeft in principe die verbinding en als je een connected auto hebt en je begint met het aanbieden van connected services, onderhoud je een connectie met de consument nadat ze de auto hebben gekocht. De merken die dat beter doen, zijn sterker. "