Hoe nieuwe marketingtechnologieën de automotive-industrie zal beïnvloeden.

Posted in Advertising

Ford, General Motors en Chrysler verdienden hun iconische status niet door te luieren. Terwijl Tesla, Uber, Lyft en zelfs Google ernaar streven de automotive-ruimte te verbeteren, zijn nieuwe bedrijfsmodellen meer gericht op het laten zien van de nieuwste elektrische automodellen. Nu verdubbelen ze zich in zelfrijdende, conencted auto's die veel gegevens naar marketeers kunnen sturen over waar consumenten heen gaan en wat ze doen.

"Wanneer we denken aan digitale transformaties van autobedrijven, dan is dit de omekeer van het verbranden van plaatwerk en het bouwen van gemotoriseerde cultuur naar de verkoop van mobiliteitsdiensten die klanten begrijpen en helpen om zich te verplaatsen", legt Frank Gillett, vp en principal analyst bij Forrester Research uit. "Waar CMO's nu in investeren, zijn producten en diensten in auto's."

Hier is een diepe duik in hoe opkomende mar-tech capaciteiten de automobielindustrie zullen beïnvloeden:

Zelfrijdende auto's

Niet langer zijn zelfrijdende auto's alleen maar voer voor futuristen - de autonome voertuigverkoop zal in 2035               21 miljoen bedragen, volgens onderzoeksbureau IHS. Groeiende interesse en nieuwe technologieën helpen ook om concurrerende partnerschappen te stimuleren. "Bedrijven die elkaar tot de dood zouden hebben bestreden, investeren plotseling miljarden samen om nieuwe technologieën te ontwikkelen, of het nu autonoom, elektrisch of waterstof is", zegt Paul Eisenstein, uitgever van het autosportnieuws The Detroit Bureau.

In september werd Ford de nieuwste autofabrikant om zich aan te melden bij het Driverless-initiatief van Lyft, en trad toe tot General Motors, dat in 2016 $ 500 miljoen investeerde in de onderneming (hoewel het naar verluidt nu verhuist naar Lyft-rivaal Uber) en Alphamers ontwikkelingsbedrijf Waymo zonder stuurprobleem. CapitalG-Alphabet's durfkapitaalinvestering leidde recentelijk een financieringsronde van $ 1 miljard in de ride-sharing service.

Dit nieuwe bedrijfsmodel is slechts het topje van de ijsberg. Partnerschappen zoals de Lyft-onderneming zijn gekoppeld aan een waarde van $ 144 miljard in de komende 10 jaar, per Accenture en het Digital Transformation Initiative (DTI) van het World Economic Forum.


Connected auto's

Van het streamen van muziek en video tot het analyseren van welke coffeeshop iemand dagelijks op zijn werk stopt, marketeers krijgen ongekende hoeveelheden gegevens van verbonden auto's.

Nissan en BMW zijn twee opmerkelijke merken die all-in gegaan zijn om samen te werken met technologiebedrijven als Apple's CarPlay en Google's Android Auto, die autodashboards in mini-entertainmentcentra veranderen. Ondertussen heeft Ford zijn eigen Ford Sync-software en het Uconnect-platform van Fiat Chrysler Automobiles maakt gebruik van wifi, muziek en een mobiele app waarmee de auto op afstand kan worden ontgrendeld.

Maar we zijn net aan het begin. Gegevens worden binnenkort verzameld in consumenten in verbonden auto's - van hoe snel een auto regelmatig gaat, hoeveel mensen er in een voertuig zitten en welke apps passagiers gebruiken - en kunnen worden gelaagd op basis van weer- en locatiestatistieken om te beslissen waar een nieuw voertuig moet worden gebouwd restaurant, bijvoorbeeld. In het volgende decennium zullen aangesloten auto's 117 miljard dollar injecteren in de automobielindustrie, per Accenture en de DTI van het World Economic Forum.

Er is ook een sterke band tussen verbonden auto's en loyaliteit, zei Michael Ramsey, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Autobedrijven hebben lang geworsteld met het houden van een verbinding met de eigenaars van de voertuigen," zei hij. "De dealer heeft in principe die verbinding en als je een connected auto hebt en je begint met het aanbieden van connected services, onderhoud je een connectie met de consument nadat ze de auto hebben gekocht. De merken die dat beter doen, zijn sterker. "

Data gegevens ontleden

Misschien dat de industrie sinds de begintijd van de auto op geen andere tijd zo'n ingrijpende verandering heeft ondergaan, waarbij alle aspecten van het bedrijf zijn aangepakt, van ontwerp en prestaties tot de meer recente wrijvingsloze omnichannelbenadering die leidt tot het besluit van een consument om in een auto te rijden van het lot.

In het komende decennium zal die customer journey een omzet van $ 263 miljard waard zijn en een efficiencybesparing (gedefinieerd als waarde) voor de automobielindustrie, per Accenture en de DTI van het World Economic Forum. De sleutel in dit alles zal zijn hoe marketeers hun gegevens gebruiken. Zestig procent van het autoonkoopproces wordt online besteed, maar slechts 32 procent van de consumenten weet waar ze naar op zoek zijn als ze beginnen met zoeken, wat aangeeft dat automakers grote kansen hebben om shoppers te beïnvloeden voordat ze voet bij de dealer krijgen, volgens onderzoek door Cox Automotive en IHS Automotive.

Na jarenlang gegevensbundels van elkaar gescheiden te hebben gehouden, ontwikkelen merken zoals Jaguar nieuwe manieren om mobiele gegevens, sociale media en dealerschapsgegevens samen te brengen. Ze werken ook samen met Nielsen om te testen hoe creatieve effecten het merk teweegbrengt.

"We kunnen trends volgen op het gebied van reclame, nieuwsverslaggeving en evenementen tot websiteverkeer, voertuigconfiguraties en offerteaanvragen tot en met de detailhandel", aldus Joseph Barbagallo, digitale, sociale en CRM-manager bij Jaguar Land Rover. "Op retailniveau correleren we het aantal bezoeken aan advertentieplaatsingen en de afstemming op de verkoopgegevens, dus we kunnen alles bij elkaar evalueren waar mensen de customer journey beginnen en verlaten en onze verkoop en marketing hierop efficiënt afstemmen .”

 

Thanks Adweek @laurenjohnson