Google en Facebook zullen dit jaar 83 cent binnenharken van elke euro die aan online-reclame wordt uitgegeven

Posted in Advertising

Facebook en Google worden nog grotere concurrent voor nieuwsmedia

De oude en de nieuwe media maken zich gereed voor een nieuwe slag om het nieuws op internet. Tv-zenders en tijdschriften, maar vooral kranten willen meer verdienen aan content die nu gratis 'weglekt' via vooral Google en Facebook. Die internetgrootmachten willen hun toeleveranciers van nieuws best te vriend houden, maar tegelijkertijd elkaar harder beconcurreren. Het jongste schot in deze strijd is gelost door Facebook, dat een proef heeft aangekondigd waarbij gebruikers gaan betalen voor hoogwaardig nieuws. Bezoekers mogen tien gratis artikelen lezen. Daarna moeten ze per artikel afrekenen of een abonnement afsluiten. Het idee voor een dergelijk tolpoortje is afgekeken van Amerikaanse kranten als The New York Times en in Nederland Het Financieele Dagblad.

Het experiment wordt uitgevoerd met Instant Articles, nieuwsartikelen die door kranten, tijdschriften en andere conventionele media bij Facebook online worden gezet in een opmaak die beter past bij het bekijken van content op smartphones en tablets. Facebook introduceerde Instant Articles in 2015 als een mogelijkheid voor uitgevers om beter te verdienen aan hun materiaal. Voor Facebook zitten er ook voordelen aan: Instant Articles laden sneller en bezoekers worden niet langer weggeleid naar de websites van kranten en omroepen. Gebruikers blijven 'hangen'.

Facebook komt met zijn betaalmuur in het vaarwater van een dienst als Blendle, de Nederlandse internetdienst die klanten in staat stelt om afzonderlijke artikelen van kranten en tijdschriften af te nemen - voor soms niet meer dan een eurocent. Blendle waagde zich vorig jaar aan de oversteek naar de Verenigde Staten en test zijn service nu onder een beperkte groep gebruikers. Als Facebook zijn proef omzet in een vaste optie voor uitgevers krijgt de Nederlandse start-up te maken met een concurrent van formaat - niet alleen in de VS, maar ook hier.

 

Google kondigde deze week een verdere verbetering aan van zijn News Feed, de stroom aan actualiteiten die de gebruiker van de mobiele apps van Google onder ogen krijgt. Google levert al sinds december een op maat gemaakte nieuwsstroom, gebaseerd op de interesses van de gebruiker. Algoritmen analyseren hiervoor alle handelingen die de gebruiker binnen Googles diensten verricht, zoals vragen aan zijn populaire zoekmachine.

Die personalisatie wordt nu weer een stukje opgevoerd, laat vicepresident engineering Shashi Thakur op het bedrijfsblog weten. De software kijkt nu ook naar wat er speelt in de omgeving van de gebruiker, en wereldwijd, en past het nieuwsaanbod daarop aan - dus ook zonder dat de gebruiker een specifieke zoekopdracht heeft ingetikt. Nieuws dat niet in zijn straatje past kan de consument wegklikken, zodat de algoritmen nog beter te weten komen wat een gebruiker boeit en bezighoudt. Die kan ook in het zoekvenster aangeven over welke onderwerpen (entertainment, sport, eten) hij geïnformeerd wil blijven.

Voor Google en Facebook staat er veel op het spel. Digital Content Next, een uitgeversclub, rekende eind vorig maand uit dat deze twee internetbedrijven dit jaar 83 cent zullen binnenharken van elke euro die aan online-reclame wordt uitgegeven. Voor Facebook betekent dat 31 miljard aan advertentie-inkomsten, voor Google meer dan het dubbele - 70 miljard. De resterende reclame-euro's gaan grotendeels (15 procent) naar drie grote Chinese bedrijven die 60 procent van hun lokale advertentiemarkt in handen hebben: websuper Alibaba, webportaal Baidu en spelletjesmaker Tencent.

Amerikaanse krantenuitgevers hebben besloten deze ontwikkeling niet langer met lede ogen aan te zien. Zo'n tweeduizend bedrijven hebben hun krachten gebundeld in de News Media Alliance die met Google en Facebook moet gaan onderhandelen over een betere verdeling van de advertentiebuit. Voor het zover komt moet dit uitgeversverbond wel een formidabele hobbel nemen: de Amerikaanse mededingingswet.

Daarom zullen de kranten een welwillend oor moeten vinden bij een Congres waarin de Republikeinen de dienst uitmaken. Dat zal niet meevallen. De Republikeinse Partij heeft van oudsher een broertje dood aan te veel overheidsbemoeienis met de vrije markt. En de Republikeinse president heeft een broertje dood aan zo'n beetje alles wat naar onafhankelijke journalistiek ruikt ('fake media').

 

Met dank aan DeMorgen.be