Facebook's aanval op televisie

Posted in Advertising

Als het aan Mark Zuckerberg ligt, kijkt binnenkort haast niemand meer naar de klassieke televisiekanalen, maar gaan we voor onze dagelijkse portie feuilletons, nieuws en shows linea recta naar zijn Facebook. Vandaag lanceert Facebook 'Watch', wat aanvankelijk vooral shows zal tonen van Buzzfeed, Tastemade, ATTN en Condé Nast. Dat meldt Business Insider.

Gebruikers kunnen Watch als tabblad vinden in de app en de website van Facebook. Het gaat om een gepersonaliseerde pagina met programma's die Facebook aanbeveelt en shows die vrienden van de gebruiker hebben bekeken. Watch zal video's in episodes tonen die een bepaald thema of verhaallijn volgen.

Watch zal ook secties hebben zoals de 'meestbesproken' video's en video's 'die je vrienden bekijken'.  Tijdens het kijken kan je reageren en de commentaren van andere kijkers zien. Zo zal je dus live tijdens een programma met je vrienden kunnen chatten. 

Watch zal ook live shows brengen waarbij gastheren in realtime reageren op vragen van gebruikers, naast liveshows zoals honkbalwedstrijden. Facebook hoopt ook traditionele tv-shows te lokken, zoals de shows die je nu op televisie op op kabelnetwerken ziet.

 

 

De programma's voor Watch zullen speciaal voor het platform worden gemaakt. Voorlopig gaat het dus nog alleen om Amerikaanse programma's, zoals een kookshow voor kinderen. Ook wordt er wekelijks een honkbalwedstrijd uit de Major League live uitgezonden.

Voorlopig is het maken van programma's weggelegd voor een select groepje gebruikers. Later moet iedereen de mogelijkheid krijgen een programma te maken en aan te bieden op Watch. Dat zal waarschijnlijk gebeuren als de dienst verder wordt uitgerold. Het is nog niet bekend wanneer Facebook Watch naar Europa brengt.

"We hopen dat Watch de thuishaven wordt van een grote variëteit, van reality tot comedy en live sport", zegt Zuckerberg in een post op Facebook. "Sommige zullen door professionals gemaakt worden, andere door de mensen in onze community".

Meer geld van advertenties

Met Watch wil Facebook duidelijk verder evolueren van korte virale video's naar langere programma's. Op die manier wil het socialemediabedrijf zijn gebruikers nog langer dan nu aan zich binden, wat dan weer een extra troef is voor adverteerders. 

Eerder deze week raakte bekend dat ook Disney binnenkort met een eigen streamingdienst begint en zijn films op termijn van Netflix haalt.