Facebook gaat tijdlijn anders opbouwen: minder nieuws en advertenties

Posted in Advertising

Facebook zal een aantal grote veranderingen ondergaan. Het medium wil voortaan meer de nadruk leggen op "betekenisvolle sociale interacties", in plaats van dat mensen enkel door het nieuwsoverzicht scrollen. Oprichter Mark Zuckerberg maakte het nieuws vannacht bekend.

Zuckerberg laat weten dat de veranderingen groot zullen zijn - het gaat om de grootste aanpassing in jaren. Op korte termijn betekent dat wel dat er minder tijd op Facebook zal worden gespendeerd, maar op langere termijn zullen zowel de gebruikers als het bedrijf erop vooruitgaan, stelt Zuckerberg. "Ik verwacht dat de tijd die je wel op Facebook spendeert waardevoller zal zijn."

Critici stellen vaak dat scrollen door het nieuwsoverzicht zeer verslavend werkt, en volgens Zuckerberg krijgen ze er ook veel klachten over. "We krijgen feedback uit onze community dat de publieke content van bedrijven en media de persoonlijke momenten naar de achtergrond drukken. Ik ga nu ons doel veranderen: onze productieteams gaan zich focussen op relevante content die je meer betekenisvolle sociale interacties geeft, zoals posts van vrienden en familie", klinkt het in een statement op Facebook. 

Sociale welzijn

"Onderzoek heeft uitgewezen dat we sociale media vooral gebruiken om een connectie te maken met andere mensen, en dat het goed kan zijn voor ons sociale welzijn. We voelen ons meer verbonden en minder alleen, en op lange termijn worden we er gelukkig en gezond van. Maar aan de andere kant is het passief lezen van artikels of het kijken van video's - ook al zijn ze leuk en informatief - niet zo goed."

Concreet betekent dat dat Facebook zal bepalen wat bovenaan je feed verschijnt en wat niet. "Je zal minder content van bedrijven en media zien, en wat je ziet zal aan strenge eisen moeten voldoen. We zien bijvoorbeeld dat er veel meer gediscussieerd wordt bij live video's. Soms helpt nieuws om belangrijke gesprekken op te starten, maar al te vaak is het een passief gebeuren." 

Dat wil echter niet zeggen dat de advertenties verdwijnen - op dat vlak blijft alles zoals het is. Het zijn vooral de bedrijven en (nieuws)media die Facebook gebruiken om een connectie te maken met hun gebruikers, die getroffen worden door de nieuwe maatregelen. Virale video's en nieuwsartikels zullen veel minder opduiken, tenzij er veel op gereageerd werd door je omgeving. "Het gaat hierbij om berichten die aanzetten tot reacties over en weer, berichten die je wellicht deelt via Messenger, en berichten die je wellicht wil delen en waar je op wil reageren - of het nu gaat om een vriend die advies zoekt, een vriend die om tips voor een reis vraagt of een nieuwsbericht of video waarover veel discussie ontstaat." Wil je er toch zeker van zijn dat je geen enkele post van je favoriete pagina's mist, dan zal je dat zelf moeten instellen met de 'Als eerste weergeven'-optie.

Veel kritiek

De beslissing van Zuckerberg komt niet helemaal uit de lucht vallen: Facebook lag het afgelopen jaar meermaals onder vuur, onder meer voor het verspreiden van 'fake news'. Zo waren er tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen meerdere valse nieuwsberichten te zien die gelanceerd werden door Rusland, in een poging om het resultaat te beïnvloeden. Die bereikten naar verluidt meer dan 126 miljoen Amerikanen. 

Daarnaast liet ook Sean Parker, die samen met Zuckerberg Facebook oprichtte, zich vorig jaar negatief uit over het bedrijf. In een interview zei hij dat de feed erop gericht is om zijn gebruikers 'op heel korte termijn terug te laten koppelen, onder invloed van dopamine'. Hij noemde het hele gebeuren 'psychologisch verslavend'. Hij nuanceerde zijn uitspraken later, maar tegen dan zag het bedrijf al een daling in de cijfers.