Dylan Haegens, de superster van wie je nog nooit hebt gehoord

Posted in Style

Dylan Haegens is de koning van YouTube in de Lage Landen, al heb je waarschijnlijk nog nooit van hem gehoord. Hij debuteert nu op het witte doek. Zijn toepasselijk getitelde De film van Dylan Haegens wil zijn 1,4 miljoen fans naar de bioscoop lokken.

“Hey mensen!” Veel banaler wordt een catchfrase niet, maar toch werkt het als Dylan Haegens het enthousiast in de camera roept. Dylan wie? Dylan Haegens, 25 jaar oud, Nederlander met een fors Limburgs accent en superster op YouTube. Sinds zijn vijftiende post hij daar zijn video's, samen met zijn vriendin Marit Brugman en boezemvrienden Teun Peters en Rick Vermeulen. Door de jaren heen bouwde het kwartet een indrukwekkende aanhang op. Op YouTube heeft Haegens maar liefst 1,4 miljoen abonnees. Zijn filmpjes worden maandelijks zo'n 20 miljoen keer bekeken en zijn grootste hit behaalde een indrukwekkende 5,4 miljoen views.

Noem mensen als Dylan trouwens geen vloggers, want de meeste videomakers op dit platform doen veel meer dan al vloggend een videodagboek online zetten. De enige echte vlogger die wel deze titel verdient is Enzo Knol die met zijn twee YouTube kanalen bijna 2,5 miljoen abonnees heeft. De prankers van StukTV zitten op ruim 1,8 miljoen abonnees, gevolgd door het kanaal van de Limburgse YouTuber Dylan Haegens met 1,4 miljoen volgers.

Haegens heeft de afgelopen jaren met extra YouTube kanalen een heel media-imperium opgebouwd, inclusief een eigen kantoor met personeel. Met al zijn kanalen bij elkaar, waaronder die van zijn vriendin Marit, tikt hij ook bijna de 2,5 miljoen abonnees aan. Niet voor niets is hij voor YouTube een belangrijke influencer in de Nederlandse markt. Naast de reclamegelden verdient Haegens vooral zijn geld met de webshop, waar zijn slogan ‘Hey mensen’ aan de schooljeugd wordt gesleten met t-shirts, etuis en petjes. En nu is er dus de eerste Haegens speelfilm. Niet online, maar in de ouderwetse bioscoop.

Het lijkt een logische gedachte: breng twee op het oog gescheiden werelden bij elkaar. Een ambitieuze YouTuber die zijn sketchachtige video’s ook wel eens uitgerekt tot een tachtig minuten durende film op het grote doek wil zien aan de ene kant, en de film- en bioscoopbranche die het bezoek aan de Nederlandse film dit jaar tot het laagste niveau in jaren zien terugzakken aan de andere kant. In een land als Frankrijk kiest makkelijk een derde van alle bioscoopbezoekers een Franse film uit. En zelfs in Letland bezocht in de eerste helft van 2018 een kwart van het bioscooppubliek een Letse film. Terwijl in Nederland het marktaandeel van de eigen films dit jaar niet verder komt dan een magere 8 procent.

 

Met dank aan hpdetijd